(40 saat, +25 öğrenci)
Ders Sorumlusu: Prof. Dr. Hakan S. Orer
Ders Kredisi: 3
Ders Açıklaması: Biyomedikal araştırmalarda etik ilkeler, deney hayvanları ile yapılan çalışmalarda etik, insan ve hasta hakları, klinik araştırmalarda etik, yayın etiği konularında uluslararası ve ulusal örnekler ve ilkeler sunulacaktır.
(28 saat)
Ders Sorumluları: Gülnihal Özcan – Hakan Orer
Ders Kredisi: 3
Ders Açıklaması: İlaçların biyolojik sistemlerde nasıl etki gösterdiğini anlamak ve ilaç yanıtını ölçmek, ilaç keşfi sürecinin ayrılmaz parçalarıdır. Bu derste amaç, reseptör teorisini tanıtmak, reseptör teorisi temel yöntem ve uygulamalarının öğrenilmesine olanak sağlamaktır. Dersin sonunda öğrenciler ilaç yanıtının farmakolojik analizi için gerekli teorik bilgi ve pratik becerilere sahip olacaktır.
(28 saat)
Ders Sorumlusu: Gülnihal Özcan
Ders Kredisi: 3
Ders Açıklaması: Bu bağımsız çalışma dersinin amacı, moleküler farmakolojide kullanılan spesifik deneysel yöntemlerin ve deney tasarımının ilkelerini tartışmaktır. Moleküler farmakoloji, biyolojik sistemlerin araştırılması için yalnızca belirli farmakolojik yöntemleri kullanmakla kalmaz, aynı zamanda moleküler biyoloji, genetik ve biyokimyada kullanılan çok çeşitli deneysel yöntemleri de kullanır. Bu yöntemlerin tümü, reseptör teorisi ilkelerinin uygulanmasıyla mükemmelleştirilebilir. İlk olarak, moleküler farmakolojide en sık kullanılan deneysel yöntemler tanıtılacaktır. Daha sonra öğrencilere ilaç tarama yöntemleri, kemoterapiye dirençli hücre modellerinin oluşturulması, ilaç antagonizmasının değerlendirilmesi gibi belirli konular verilecek ve her hafta yüksek kaliteli araştırma makaleleri sunmaları beklenecektir.
(28 saat)
Ders Sorumlusu: Gülnihal Özcan
Ders Kredisi: 3
Ders Açıklaması: Bu bağımsız çalışma dersinin amacı kanserde kombinasyon kemoterapisinin ilkelerini tartışmaktır. Kanser tedavisinin temeli, hastalara farklı etki mekanizmalarına sahip ajanların uygulandığı kombinasyon kemoterapisidir. Bu derste kombinasyon kemoterapisinin ana hedefleri ve bunlara ulaşma koşulları, kombinasyon protokollerinde ilaçların nasıl seçildiği ve kombinasyon tedavisi için zaman çizelgeleri tartışılacaktır. Ayrıca, ilaç kombinasyonlarında antagonizma, additivite ve sinerjizm kavramları tartışılacaktır. Öğrenciler, Chou-Talalay’ın Kombinasyon İndeksi Metoduyla ilaç kombinasyon çalışmaları tasarlama ve antagonizma, additivite ve sinerjizmi ölçme becerisi kazanacaktır.
(28 saat)
Ders Sorumlusu: Gülnihal Özcan
Ders Kredisi: 3
Ders Açıklaması: Bu bağımsız çalışma dersinin amacı, kanserde biyobelirteç tespitinin teorik yönlerini anlamak ve biyobelirteçlerin tespitinde kullanılan temel biyoinformatik yöntemler üzerinde uygulamalı deneyim kazanmaktır. Derste ele alınan başlıca yöntemler:
(28 saat)
Ders Sorumlusu: Gülnihal Özcan
Ders Kredisi: 3
Ders Açıklaması: Bu bağımsız çalışma dersinin amacı, kanserde kemoterapi direncinden sorumlu özel mekanizmaları tartışmaktır. Kanser tedavisinin temeli, tedavinin etkinliğini artırmak, toksisiteyi azaltmak ve kemoterapötiklere direnci önlemek için farklı etki mekanizmalarına sahip ajanların birleştirildiği kombinasyon kemoterapisidir. Hastalar çoğunlukla bu ajanlarla birinci basamak kemoterapiye yanıt vermektedir. Ancak, kombinasyon tedavisine rağmen, tümör kitlesi içindeki kemoterapiye dirençli hücreler veya kemoterapiden sonra direnç kazanan hücreler nedeniyle hastalarda büyük oranda nüks görülmektedir. Bu nedenle, kanserde kemoterapiye direnç mekanizmalarının detaylarıyla anlaşılmasına acilen ihtiyaç duyulmaktadır. Bu ders, en yaygın olarak kullanılan kemoterapötiklere karşı gelişen direnç mekanizmalarına odaklanacaktır.
(28 saat)
Ders Sorumlusu: Gülnihal Özcan
Ders Kredisi: 3
Ders Açıklaması: Bu bağımsız çalışma dersinin amacı, kanserde moleküler hedefe yönelik ajanlara karşı kemoterapi direncinin mekanizmalarını tartışmaktır. Moleküler hedefe yönelik ajanlar, sağlıklı hücrelere kıyasla kanser hücrelerinde yüksek oranda ifade edilen ve kanser hücrelerine hayatta kalma avantajı sağlayan proteinleri hedef alan moleküllerdir. Kanser kemoterapisinde kullanılan geleneksel kemoterapötiklerin sağlıklı dokulara toksik etkileri olduğu ve bu kemoterapilere direnç tedavi başarısında önemli bir engel olduğu için moleküler hedefli ajanların keşfi camiada büyük heyecan uyandırmıştır. Bununla birlikte, kanser hücrelerinin moleküler hedefli ajanlardan kaçmak için yeni yollar geliştirdiğini ve altta yatan mekanizmaların konvansiyonel kemoterapötiklere direnç mekanizmalarından farklı olduğu anlaşılmaya başlanmıştır. Bu ders, en yaygın olarak kullanılan moleküler hedefli ajanlara karşı direnç mekanizmalarına odaklanacaktır.
(28 saat)
Ders Sorumlusu: Gülnihal Özcan
Ders Kredisi: 3
Ders Açıklaması: Bu bağımsız çalışma dersinin amacı, kemoterapiye dirençli kanser hücre modellerinin oluşturulmasında deneysel ve klinik açıdan etkin yöntemleri tartışmaktır. Kemoterapi direnci, kanser kemoterapisinin başarısında en önemli engeldir. Kemoterapiye direnç mekanizmalarını anlaşılmaya başlansa da bu bilgi tam olmaktan uzaktır ve bu mekanizmaları daha ayrıntılı olarak anlaşılmasına acil ihtiyaç duyulmaktadır. Bu açıdan kemoterapiye dirençli hücre modelleri değerli araçlardır ve bu hücrelerin oluşturulması kanser hücrelerinde doz-yanıt ilişkisi hakkında güçlü bir bilgi birikimi, dikkatli planlama ve gözlem gerektirir. Bu derste öğrenci, kemoterapiye dirençli kanser hücre modellerinin oluşturulmasındaki kilit noktaları öğrenecektir.
(28 saat)
Ders Sorumlusu: Gülnihal Özcan
Ders Kredisi: 3
Ders Açıklaması: Bu dersin amacı mide kanserinde kemoterapi direncinin spesifik mekanizmalarını tartışmaktır. Mide kanseri, dünya genelinde 4-5. sıklıkta görülmektedir ve kansere bağlı ölümlerin 4. en sık nedenidir. Güçlü kemoterapi protokollerine rağmen, hastalar kemoterapi direnci nedeniyle kaybedilmektedir. Bu nedenle, mide kanserinde kemoterapi direnç mekanizmalarının anlaşılmasına acilen ihtiyaç duyulmaktadır. Bu ders mide kanserinde özel kemoterapi direnç mekanizmalarına odaklamaktadır.