Tıbbi mikrobiyolojide temel kavramlar, farmakolojiye giriş, antibakteriyel ve Antifungal ilaçlar, patolojiye giriş.
Antibakteriyel ilaçlar (5 saat); Antifungal ilaçlar (1 saat); Farmakolojiye Giriş (1 saat); Farmakokinetik (2 saat); Farmakodinami (4 saat); Biyojenik aminler, Peptitler, Otokoidler (2 saat).
Neoplazi ve immünolojiye giriş.
Antineoplastik ilaçlar ve kanser kemoterapisi (4 saat); İmmünomodülatör ilaçlar (2 saat); Antianemik ilaçlar (2 saat); Hemostatik ilaçlar, antikoagülanlar ve fibrinolitikler (1 saat); Antiplatelet ilaçlar (1 saat); Anti-HIV ilaçları (1 saat).
Solunum sistemi hastalıklarına multidisipliner yaklaşım.
Otonom Sinir Sistemine Giriş (1 saat); Otonom Sinir Sistemine Farmakolojik Yaklaşım (1 saat); Parasempatomimetik ilaçlar-Antikolinesterazlar (1 saat); Parasempatomimetik ilaçlar-Muskarinik ilaçlar (1 saat); Parasempatolitik ilaçlar (1 saat); Sempatomimetik ilaçlar-Katekolaminler (2 saat); Adrenerjik reseptör blokerleri (1 saat); Adrenerjik nöronal blokerler (1 saat); Genel Anestezinin Farmakolojik Özellikleri (2 saat); Oksijen terapisinin farmakolojisi (1 saat); Antitüberküloz ilaçlar (1 saat).
Nöromüsküler blokerler (1 saat); Lokal anestezikler (1 saat); Bronkodilatör ilaçlar (1 saat); Antitusifler, ekspektoranlar ve sürfaktanlar (1 saat).
Dolaşım sistemi hastalıklarına multidisipliner yaklaşım.
Antihipertansif ilaçlar (1 saat); Antianginal ilaçlar (2 saat); Antiaritmik ilaçlar (1 saat); Kardiyotonik ilaçlar Glikozitler ve diğerleri (2 saat); Hipolipidemik ilaçlar (1 saat); RAS farmakolojisi (1 saat); Periferik vazodilatörler (1 saat).
Kas-iskelet sistemi hastalıklarına multidisipliner yaklaşım.
Eikozanoidler & Nonsteroidal antiinflamatuvar ilaçlar (2 saat); Romatoid artrit ve Gut tedavisinde kullanılan ilaçlar (1 saat); Dermatofarmakoloji (1 saat).
Gastrointestinal sistem hastalıklarına multidisipliner yaklaşım.
Peptik ülser tedavisinde kullanılan ilaçlar (1 saat); Laksatif ve purgatifler (1 saat); Antidiyare ilaçları (1 saat); Emetik ve antiemetikler (1 saat); Antiprotozoal ilaçlar (1 saat); Sıtma ilaçları (1 saat); Antihelmintik ilaçlar (1 saat); Antiviral ilaçlar (2 saat).
Reprodüktif, ürogenital ve endokrin sistem hastalıklarına multidisipliner yaklaşım.
Endokrin farmakolojisine giriş (1 saat); Hipotalamik ve pitüiter hormonlar (1 saat); ACTH, mineralokortikoidler ve inhibitörleri (2 saat); Tiroid hormonları ve antitiroid ilaçlar (1 saat); Vitamin D ve kalsiyum metabolizmasını etkileyen diğer ilaçlar (1 saat); Oral antidiabetik ilaçlar (1 saat); İnsülin (1 saat); Östrojenler (1 saat); Progestinler (1 saat); Oral ve diğer kontraseptifler (1 saat); Androjenler, anabolik steroidler ve antiandrojenler (1 saat); Asit-baz dengesini etkileyen ilaçlar (1 saat); Vücut sıvısını ve elektrolit dengesini etkileyen ilaçlar (1 saat); Diüretikler (2 saat).
Mental ve nörolojik hastalıklara multidisipliner yaklaşım.
Santral Sinir Sistemi farmakolojisine giriş (2 saat); Antiepileptikler (2 saat); Hipnosedatifler (2 saat); Antipsikotik ilaçlar (2 saat); İlaç Abuse (2 saat); SSS stimülanları ve halüsinojenler (1 saat); Alkol farmakolojisi (1 saat); Opioidler (2 saat); Antidepresanlar/Anksiyolitikler (1 saat); Antiparkinson ilaçlar (1 saat).
Sinem Ezgi Gülmez, Hakan S. Orer, Gülnihal Özcan. Her bir eğitici başına 40 saat.
Prof. Dr. Hakan S. Orer ve Dr. Öğr. Üyesi Gülnihal Özcan, 2018-2020 akademik yıllarında RPHM 406 Rasyonel Farmakoterapi stajı koordinatörlüğünü yürütmüşlerdir.
Prof. Dr. Sinem Ezgi Gülmez, 2020-2021 akademik yılından beri RPHM 406 Rasyonel Farmakoterapi stajı koordinatörlüğünü yürütmektedir.
RPHM 406 Rasyonel Farmakoterapi stajı, Klinik 1. Yıl (4. Dönem)’de yapılmakta olup, her bir staj grubu için farklı endikasyon seçilerek yapılmaktadır. Bu endikasyonlar/durumlar şunlardır:
Bu staj, K-ilaç listesi adlı kişisel ilaç formüleri oluşturarak tıp öğrencilerinin reçete yazma becerilerini geliştirmeyi amaçlamaktadır. Rasyonel farmakoterapi ilkeleri, stajın temelinde yer almaktadır. Öğrenciler, şu dört kritere dayanarak çok özellikli bir yarar tablosu kullanırlar ve belirli bir endikasyon için ilaçları seçerler: etkililik, güvenlilik, uygunluk ve maliyet. K-ilaç listesinin yararları daha sonra farklı durumlarda tartışılır. Öğrenciler mezun olduktan sonra en sık görülen endikasyonlar için K-ilaç listelerini oluşturmaya teşvik edilir. Staj, rol yapma etkinliklerinden ve olgu tartışmalarından oluşur ve probleme dayalı öğretim (PDÖ) oturumları olarak düzenlenir. Öğrencilerin internet ve basılı kaynakları kullanmaları ve oturumlar sırasında ve sonrasında görevlerini tamamlamaya hazır olmaları teşvik edilir. Staj sonunda öğrenci, Objektif Yapılandırılmış Klinik Sınav (OSCE) ile değerlendirilir.
Bu stajın sonunda öğrenciler şunları yapabilir:
1) K-ilaç listesi konseptinin bileşenlerini tanımlamak.
2) Belirli bir endikasyon için bir K-ilacı seçerek adım adım aktif olarak deneyimlemek.
3) Kriterlere göre belirli bir endikasyon için etkili ilaç gruplarını karşılaştırmak.
4) Bir reçete yazarak tedaviye başlamak.
5) Tedaviyi izlemek.
6) Sonucu değerlendirmek.
Anabilim Dalımız, 2019-2020 akademik yılından itibaren Birleşik Krallık Farmakoloji Derneği tarafından geliştirilmiş “Reçete Yazma Becerisinin Değerlendirilmesi” (British Pharmacology Society-Prescribing Skills Assessment, BPS-PSA) sistemini Rasyonel Farmakoterapi stajına entegre etmiştir ve BPS-PSA ile akademik iş birliği devam etmektedir. BPS-PSA ile ilgili daha fazla bilgi edinmek için şu bağlantıyı ziyaret edebilirsiniz: https://www.bpsassessment.com
5 Ekim 2021 tarihinde, Tıbbi Farmakoloji Anabilim Dalı öğretim üyelerimiz Prof. Dr. Sinem Ezgi Gülmez ve Prof. Dr. Hakan S. Orer, British Pharmacology Society-Prescribing Skills Assessment (BPS-PSA) ve Türk Farmakoloji Derneği (TFD) tarafından ortak düzenlenen “Reçete Yazma Becerisinin Önemi” başlıklı webinar’da Rasyonel Farmakoterapi stajına BPS-PSA entegrasyonu ve rasyonel farmakoterapi eğitimi deneyimlerini paylaşmışlardır. Webinar’da PSA medikal direktörü Prof. Dr. Simon Maxwell, PSA hakkında da detaylı bilgi vermiştir.
Webinar şu bağlantıdan izlenebilir:
Hear from the experts: Improving prescribing confidence with the Prescribing Skills Assessment
https://onlinebilgi.com.tr/iletisim/bpsa-tfd-recete-yazma-becerisinin-onemi/